În ultimii ani, mașinile electrice au fost promovate intens drept soluția ideală pentru reducerea poluării și combaterea schimbărilor climatice. Dar sunt ele într-adevăr mai ecologice decât cele cu motor termic, atunci când privim imaginea de ansamblu?
Răspunsul nu este atât de simplu. Deși vehiculele electrice nu emit gaze poluante din țeava de eșapament, impactul lor asupra mediului nu dispare pur și simplu – el este mutat în amonte, la extracția materiilor prime, producția bateriilor și generarea energiei electrice. În funcție de sursa curentului electric și de modul în care sunt fabricate componentele, emisiile de CO₂ pot varia semnificativ.
Vom analiza comparativ amprenta de carbon a două tipuri de mașini – una cu motor pe benzină și una electrică – pe întregul ciclu de viață. Vom lua în calcul toate sursele majore de emisii: extracția materiilor prime, producția, utilizarea zilnică și, acolo unde e relevant, reciclarea. Calculele sunt adaptate la contextul european și românesc, pentru a înțelege mai clar ce înseamnă „ecologic” în realitate.
Bateriile Li-ion necesită un consum ridicat de energie în procesul de fabricație. Studii recente, inclusiv cele privind tehnologia NMC (nichel-mangan-cobalt), indică emisii tipice de aproximativ 60–70 kg CO₂e/kWh de baterie în Europa.
Pentru o baterie de 62 kWh (valoare aproape standard pentru un model mediu), aceasta înseamnă aproximativ 4.000 kg CO₂ generate doar în etapa de fabricație.
62 kWh x 65 kg CO2/kWh = 4030 kg CO2
Un studiu comparativ confirmă aceste calcule, arătând că fabricația unui vehicul electric (EV) generează, în total, aproximativ 11 tone de CO₂ echivalent, în timp ce un automobil convențional cu motor termic produce în jur de 8 tone de CO₂ echivalent – incluzând asamblarea, finisajele și, în cazul EV-urilor, bateria.
=> 3 tone CO2 = costul adițional pt electrificare.
Mixul energetic al rețelei românești a avut, în 2024, o intensitate medie de 232 g CO₂e/kWh (sursa: Nowtricity), iar consumul mediu al unui vehicul electric modern este de aproximativ 0,19 kWh/km (sursa: EV Database), ceea ce se traduce în emisii de:
232 g CO₂e/kWh × 0,19 kWh/km = ~44 g CO₂e/km
Prin comparație, media emisiilor flotei de mașini noi în Uniunea Europeană a fost de 106,4 g CO₂/km în anul 2023. (sursa: EEA)
O infrastructură organizată pentru preluarea și repunerea pe piață a bateriilor second-life este încă în stadiu incipient. În general, se estimează că reutilizarea acestora poate reduce cu aproximativ 10–20% emisiile din ciclul de viață al unei baterii, prin evitarea producerii unor baterii noi. Totuși, în prezent nu există suficiente studii relevante care să susțină aceste estimări (sursa: environment.ec.europa.eu).
Economiile de carbon la utilizare sunt de:
106,4 – 44 = 62,4 CO₂/km
Pentru a recupera cele aproximativ 3 tone de CO₂ adiționale generate în faza de fabricație, un vehicul electric încărcat cu energie din rețeaua românească trebuie să parcurgă:
3000 kg / 0,0624 kg/km = ~48000 km
La un rulaj mediu anual de 15.000 km, acest prag se atinge în circa 3 – 4 ani de utilizare.
Pe scurt, da – mașinile electrice sunt mai ecologice în multe privințe, mai ales dacă ne uităm la emisiile din utilizarea zilnică. E mare lucru că nu mai scot fum în orașe și că nu mai contribuie direct la poluarea aerului pe care îl respirăm.
Dar asta nu înseamnă că sunt complet „verzi”. Producția bateriilor este energofagă și implică extracția unor materiale problematice, iar reciclarea lor e încă la început de drum. Iar dacă încarci o mașină electrică într-o zonă unde curentul provine în mare parte din cărbune sau gaz, avantajul se reduce considerabil.
Ce-i drept, dacă o încarci de la panouri solare sau dintr-o rețea curată, diferența devine semnificativă. Cu alte cuvinte, mașina electrică are potențialul să fie mult mai ecologică – dar asta depinde foarte mult de unde o folosești și cum o alimentezi.
Așadar, e un pas în direcția bună, dar nu e soluția perfectă. Cel puțin, nu încă.
Faci bine cu impact rapid, direct și cuantificabil.